Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

Kod RWA:

SGL 2

Wymagane dokumenty:

  1. Wypełniony wniosek (wzór stanowi załącznik do karty usług).
  2. Dowód własności jednostki pływającej (faktura, paragon lub umowa kupna-sprzedaży).
  3. Dokumenty lub materiały potwierdzające informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 lit. a-c oraz i-p ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostekpływających o długości do 24 m (Dz.U. z 2020 r. poz. 1500).
  4. Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku.

 

 

 

Miejsce złożenia dokumentów:

Wnioski przygotowane przy wykorzystaniu e-usług Systemu REJA24 interesant może kierować do dowolnie wybranego przez siebie Organu rejestrującego  wykorzystując elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną pod adresem internetowym:

https://interesant.reja24.gov.pl

Aby zapewnić bezpieczeństwo dostępu do usług publicznych Systemu REJA24 interesant musi posługiwać się jednym z trzech prawnie dopuszczonych środków identyfikacji elektronicznej:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym

albo usługami dostarczanymi przy wykorzystaniu platformy Login.gov.pl:

  • profilem Zaufanym (podpisem zaufanym),
  • podpisem osobistym (nowym dowodem osobistym z warstwą elektroniczną).


Wnioski można także złożyć w formie papierowej w Biurze Środowiska, Geologii i Leśnictwa,

ul. 3 Maja 51, 07-300 Ostrów Mazowiecka, pokój nr 13
(czynne od poniedziałku do piątku od  godz. 8.00 do 16.00),
tel.: (29) 645 71 32

lub

Kancelarii Starostwa Powiatowego, ul. 3 Maja 68,
(czynna od poniedziałku do piątku od godz. 8.00-16.00), tel.: (29) 645 71 00
Wydział Administracyjny

 

 

Opłaty:

  • za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł,
  • za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł,
  • za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego - 80 zł,
  • za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających długości do 24 m - 15 zł,    


Opłaty dokonuje się z chwilą złożenia wniosku na rachunek

Starostwa Powiatowego w Ostrowi Mazowieckiej,

nr konta 97 8923 0008 0016 1147 2000 0171

z adnotacją: „Opłata za rejestrację jednostki pływającej

 

Termin i sposób załatwienia:

30 dni od momentu złożenia kompletnego wniosku

Podstawa prawna:

  • Ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 12 kwietnia 2018 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1500).
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 17 kwietnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 763).
  • Rozporządzenie ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 248)

 

Tryb odwoławczy:

Od decyzji Organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:

  • ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na  wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
  • ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.

Inne informacje:

Zgodnie z ww. ustawą, obowiązkowej rejestracji podlega:

  • jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
  • jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
  • jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o ile nie posiada innej niż polska przynależności.


Właściciel jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia 1 sierpnia 2020 r.

Obowiązkowi rejestracji nie podlega:

  • jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa,
  • jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
  • deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.


*Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.


*Jeżeli jednostka pływająca jest przedmiotem współwłasności, wnioski, może złożyć każdy współwłaściciel, przedkładając pełnomocnictwo do działania w imieniu pozostałych współwłaścicieli.


*Dokonując rejestracji jednostki pływającej, która nie posiada numeru identyfikacyjnego  ani indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI), Organ rejestrujący nadaje jej indywidualny numer identyfikacyjny (INI), który nie podlega zmianie w okresie istnienia jednostki pływającej.

 

*Z chwilą zarejestrowania jednostka pływająca uzyskuje polską przynależność.

 

*Właściciel jednostki pływającej otrzymuje wraz z dokumentem rejestracyjnym unikalny kod umożliwiający wprowadzenie do rejestru informacji.

 

*W przypadku utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego wtórnik tego dokumentu wydaje, na wniosek właściciela Organ rejestrujący. Do wniosku dołącza się oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego.

Ww. oświadczenie, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim
klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

 

Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację jednostki pływającej o długości do 24 m Organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację (papierowe lub elektroniczne). Właściciel jednostki pływającej może posługiwać się zaświadczeniem do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego.


Procedura rejestracji kończy się wydaniem dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej. Odbiór dokumentu może nastąpić jedynie w punkcie rejestracji (dokument nie może być przesłany wnioskodawcy).


Załączniki (druki):

  1.  wniosek o rezerwację numeru:
  • 1.1.    wniosek o rezerwację numeru
  • 1.2.    wnioskujący
  • 1.3.    właściciel
  • 1.4.    właściciel - załącznik
  • 1.5.    dane jednostki - rezerwacja
  • 1.6.    oświadczenie - pouczenie
  1. wniosek o rejestrację jednostki:
  • 2.1.    wnioskujący
  • 2.2.    właściciel
  • 2.3.    właściciel - załącznik
  • 2.4.    armator
  • 2.5.    dane jednostki - rejestracja
  • 2.6.    dane jednostki - aktualne dokumenty
  • 2.7.    oświadczenie - pouczenie
  1. wniosek o zmianę danych jednostki:
  • 3.1.    wnioskujący
  • 3.2.    właściciel - zmiana danych
  • 3.3.    właściciel - załącznik
  • 3.4.    armator zmiana danych
  • 3.5.    dane jednostki - zmiana danych
  • 3.6.    oświadczenie - pouczenie
  1. wniosek o odpis - wyciąg:
  • 4.1.    wnioskujący
  • 4.2.    odpis - wyciąg
  • 4.3.    oświadczenie - pouczenie
  1. wniosek o wydanie wtórnika:
  • 5.1.    wnioskujący
  • 5.2.    wtórnik
  • 5.3.    oświadczenie - pouczenie
  1. zawiadomienie o zbyciu:
  • 6.1.    wnioskujący
  • 6.2.    zbycie - nabycie - wykreślenie
  • 6.3.    właściciel
  • 6.4.    właściciel - załącznik
  • 6.5.    oświadczenie - pouczenie
  1. zawiadomienie o nabyciu:
  • 7.1.    wnioskujący
  • 7.2.    zbycie - nabycie - wykreślenie
  • 7.3.    właściciel
  • 7.4.    właściciel - załącznik
  • 7.5.    oświadczenie - pouczenie
  1. wniosek o wykreślenie z rejestru:
  • 8.1.    wnioskujący
  • 8.2.    zbycie - nabycie – wykreślenie
  • 8.3.    oświadczenie - pouczenie