Pozwolenie na budowę tymczasowego obiektu budowlanego

Kod RWA:

AB 14

Wymagane dokumenty:

Wniosek Inwestora zawierający dane dotyczące inwestora (w tym danych do korespondencji), pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika), planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego). W zakresie danych dotyczących zgłoszenia należy podać rodzaj robót objętych zgłoszeniem, zakres robót objętych zgłoszeniem, datę złożenia zgłoszenia, termin rozpoczęcia budowy określony w zgłoszeniu.


Do wniosku (w każdym przypadku) należy dołączyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (można je wypełnić na stronie e-budownictwo.gunb.gov.pl). Zamiast Inwestora oświadczenie może wypełnić inna osoba (pełnomocnik), jeżeli jest do tego upoważniona. Do wniosku należy również dołączyć:

  • projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlanego w formie dokumentu elektronicznego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub jej kopię

Ponadto, w przypadku niektórych robót budowlanych, należy dołączyć:

  • pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień i opinii.
  • pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

Miejsce złożenia dokumentów:

  • Kancelaria Starostwa Powiatowego w Ostrowi Mazowieckiej,

ul. 3 Maja 68, pokój nr 7,
tel. (29) 645 71 01,
od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16,00,

  • Biuro Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Ostrowi Mazowieckiej,

ul. 3 Maja 51, pokój nr 1, 
tel. (29) 645 71 34,
od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16,00,

  • pocztą na adres

Starostwo Powiatowe w Ostrowi Mazowieckiej,
ul. 3 Maja 68,
07-300 Ostrów Mazowiecka.

Opłaty:

Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę podlega opłacie skarbowej, której wysokość uzależniona jest od rodzaju i zakresu zamierzenia budowlanego (tabela Część III pkt 9 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem pozwolenia na budowę dotyczącego: budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej), budowy lub remontów obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych, budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne, remontu obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków.

 

Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika). Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy miejscowo ze względu na siedzibę organu.

 

Opłaty nie można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.

Termin i sposób załatwienia:

Najczęściej w terminie miesiąca, w szczególnych wypadkach – w terminie dwóch miesięcy.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane (art. 45a, ust. 1);
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Wojewody Mazowieckiego za pośrednictwem Starosty Ostrowskiego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

 

Odwołanie należy złożyć w kancelarii tutejszego Starostwa lub przesłać pocztą na adres  Starostwo Powiatowe w Ostrowi Mazowieckiej, ul. 3 Maja 68, 07-300 Ostrów Mazowiecka lub w formie elektronicznej (e-PUAP).