Nieodpłatna pomoc dla osób ze szczególnymi potrzebami

 

Nieodpłatna pomoc dla osób ze szczególnymi potrzebami

Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się może być udzielana nieodpłatna pomoc, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (telefonu, poczty elektroniczne lub komunikatora internetowego). Uprawniona osoba potrzebująca porady zawsze może skorzystać z porady z udziałem tłumacza migowego.

Formy udzielania pomocy dla osób z trudnościami w poruszaniu się i komunikowaniu się to:

1)     porada w punkcie* - uprawniona osoba potrzebująca porady może przyjść na wizytę z osobą, która pomoże jej dotrzeć do punktu lub będzie pomocna podczas komunikacji z wykonawcą, np. może to być osoba bliska, opiekun lub osoba posługująca się językiem migowym. Pomoc tłumacza migowego zapewnionego przez Powiat będzie możliwa, jeżeli osoba potrzebująca pomocy zwróci się o nią, podczas zapisu na poradę.

2)     porada przez telefon lub Internet – po umówieniu terminu wizyty prawnik/doradca obywatelski skontaktuje się z osobą uprawnioną do otrzymania pomocy. Pomoc może zostać udzielona telefonicznie przez wiadomość e-mail lub komunikatora internetowego. Forma udzielenia pomocy będzie wcześniej uzgodniona z pracownikiem Starostwa Powiatowego po złożeniu wniosku o udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.

3)     porada poza punktem - po umówieniu wizyty prawnik/doradca obywatelski udzieli pomocy poza punktem – we wskazanym miejscu, którego ze względu na stan zdrowia osoba uprawniona do otrzymania porady nie może opuszczać, np. w szpitalu lub domu. Podczas wizyty będzie można przedstawić swój problem i otrzymać pomoc. Wizyta prawnika/doradcy obywatelskiego może się odbyć również w miejscu wyposażonym w urządzenia ułatwiające porozumiewanie się lub w miejscu, w którym będzie możliwość skorzystania z pomocy tłumacza migowego, np. w budynku Starostwa Powiatowego w Ostrowi Mazowieckiej stale współpracującego z tłumaczem języka migowego.  Miejsce udzielenia pomocy będzie wcześniej uzgodnione z pracownikiem Starostwa Powiatowego po złożeniu wniosku o udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego poza punktem.

Porada z udziałem tłumacza migowego - podczas wizyty w każdej formie może być obecny tłumacz języka migowego, którego ma obowiązek zapewnić Powiat. Tłumacz pomoże osobie potrzebującej pomocy przedstawić sytuację, w której się znalazła oraz przekaże jej treść udzielonej pomocy w taki sposób, aby wiedziała, jakie należy podjąć kroki.

Skorzystanie z wizyty domowej lub pomocy tłumacza migowego nie pociąga za sobą żadnych kosztów.

W przypadku chęci skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego należy zgłosić taką potrzebę w trakcie zapisu na poradę lub później telefonicznie lub mailowo - co najmniej na 3 dni robocze przed umówioną wizytą ze wskazaniem metody komunikowania się, z wyłączeniem sytuacji nagłych.

Po udzielonej poradzie każdy będzie mógł przekazać anonimową opinię o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej pod numer telefonu (29) 648 11 44, na adres poczty elektronicznej: starostwo@powiatostrowmaz.pl, listownie na adres: Starostwo Powiatowe w Ostrowi Mazowieckiej ul. 3 Maja 68, 07-300 Ostrów Mazowiecka lub w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. O takiej możliwości poinformuje wykonawca po udzielonej pomocy.



* W przypadku obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo wprowadzenia stanu nadzwyczajnego udzielanie nieodpłatnej pomocy, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego może odbywać się za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu.

Pliki do pobrania: