Powiatowy Rzecznik Konsumentów
POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW
INFORMACJE OGÓLNE
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Ostrowi Mazowieckiej- Monika Sumińska
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
Do zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania
w sprawach o wykroczenia.
Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, działając na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.
Do rzecznika konsumentów stosuje się odpowiednio przepis art. 63 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela porad konsumenckich i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów w środy w godzinach 8:00 - 12:00 w siedzibie Starostwa Powiatowego przy ul. 3 Maja 68, pok. Nr 7. W tym dniu sprawy konsumenckie można zgłaszać osobiście.
- Sprawy konsumenckie można ponadto zgłaszać e-mailem lub telefonicznie w godzinach pracy urzędu.
- e-mail: starostwo@powiatostrowmaz.pl
- tel. 29 645 71 00
Biurem Podawczym Powiatowego Rzecznika Konsumentów jest kancelaria Starostwa Powiatowego, czynna w godzinach 8.00 - 16.00.
Skargi i prośby o interwencję należy przekazywać tradycyjną pocztą. Wyjątek stanowią e-maile z podpisem elektronicznym.
Poczta elektroniczna służy do zadawania pytań w zakresie wątpliwości interpretacyjnych powstających na tle stosowania prawa konsumenckiego oraz krótkich zapytań związanych z problematyką konsumencką.
Czas rozpatrywania zapytań wpływających pocztą elektroniczną wynosi do 3 tygodni.
Wynika to z liczby zapytań oraz ograniczonych możliwości i zasobów kadrowych Rzecznika.
W przypadku potrzeby uzyskania szybkiej porady polecamy Państwu kontakt telefoniczny pod numerem telefonu: 29 645 71 00.
W SPRAWACH INDYWIDUALNYCH
PORADY PROWADZONE SĄ TAKŻE PRZEZ:
- Fundację Konsumentów – infolinia konsumencka tel. 801-440-220 oraz 22 290-89-16 czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00
- Konsumenckie Centrum E-porad porady udzielane są drogą elektroniczną pod adresem e-mail: porady@dlakonsumentow.pl
- Oddział Federacji Konsumentów w Warszawie (ul. Ordynacka 11 lok. 1, 00-364 Warszawa) tel. 22 827-11-73, 22 827-54-74 e-mail: sekretariat@federacja-konsumentow.org.pl
- Ponadto w sprawach indywidualnych naruszeń praw konsumenta związanych ze świadczeniem usług:
- telekomunikacyjnych i pocztowych – Urząd Komunikacji Elektronicznej, Centrum Informacji Konsumenckiej, tel. 22 330 40 00
- bankowych i ubezpieczeniowych – Rzecznik Finansowy
- sprawy ubezpieczeniowe, tel. 22 333 73 37
- sprawy bankowo – kapitałowe, tel. 22 333 73 38
- e-mail: biuro@rf.gov.pl
- rozwiązywanie sporów konsumenckich oferowane przez sieć polubownych sądów przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Warszawie – www.wiih.org.pl
INTERNETOWE ADRESY INSTYTUCJI
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - www.uokik.gov.pl
Federacja Konsumentów - www.federacja-konsumentow.org.pl
Europejskie Centrum Konsumenckie - www.konsument.gov.pl
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej - www.wiih.org.pl
Urząd Komunikacji Elektronicznej - www.uke.gov.pl
Arbiter bankowy - www.zbp.pl
Komisja Nadzoru Finansowego - www.knf.gov.pl
Rzecznik Finansowy - www.rf.gov.pl
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich - www.rpo.gov.pl
Urząd Regulacji Energetyki - www.ure.gov.pl
Instytut Żywności i Żywienia - www.izz.waw.pl