Powiatowy Rzecznik Konsumentów

POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW

 

INFORMACJE OGÓLNE

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Ostrowi Mazowieckiej-  Monika Sumińska


Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.

 

Do zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy:

  1. zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
  2. składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
  3. występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
  4. współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
  5. wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.

Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania
w sprawach o wykroczenia. 

Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, działając na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.

Do rzecznika konsumentów stosuje się odpowiednio przepis art. 63 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego.

  • Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela porad konsumenckich i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów w środy  w godzinach 8:00 - 12:00 w siedzibie Starostwa Powiatowego przy ul. 3 Maja 68, pok. Nr 7. W tym dniu sprawy konsumenckie można zgłaszać osobiście.
  • Sprawy konsumenckie można ponadto zgłaszać e-mailem lub telefonicznie w godzinach pracy urzędu.
  • e-mail: starostwo@powiatostrowmaz.pl
  • tel. 29 645 71 00 

 

Biurem Podawczym Powiatowego Rzecznika Konsumentów jest kancelaria Starostwa Powiatowego, czynna w godzinach 8.00 - 16.00.


Skargi i prośby o interwencję należy przekazywać tradycyjną pocztą. Wyjątek stanowią e-maile z podpisem elektronicznym.

Poczta elektroniczna służy do zadawania pytań w zakresie wątpliwości interpretacyjnych powstających na tle stosowania prawa konsumenckiego oraz krótkich zapytań związanych z problematyką konsumencką.

Czas rozpatrywania zapytań wpływających pocztą elektroniczną wynosi do 3 tygodni.

Wynika to z liczby zapytań oraz ograniczonych możliwości i zasobów kadrowych Rzecznika.

W przypadku potrzeby uzyskania szybkiej porady polecamy Państwu kontakt telefoniczny pod numerem telefonu: 29 645 71 00.




W SPRAWACH INDYWIDUALNYCH

PORADY PROWADZONE SĄ TAKŻE PRZEZ:

 

  1. Fundację Konsumentów – infolinia konsumencka tel. 801-440-220 oraz 22 290-89-16 czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00
  2. Konsumenckie Centrum E-porad porady udzielane są drogą elektroniczną pod adresem e-mail: porady@dlakonsumentow.pl
  3. Oddział Federacji Konsumentów w Warszawie (ul. Ordynacka 11 lok. 1, 00-364  Warszawa) tel. 22 827-11-73, 22 827-54-74 e-mail: sekretariat@federacja-konsumentow.org.pl
  4. Ponadto w sprawach indywidualnych naruszeń praw konsumenta związanych ze świadczeniem usług:
  • telekomunikacyjnych i pocztowych – Urząd Komunikacji Elektronicznej, Centrum Informacji Konsumenckiej, tel. 22 330 40 00
  • bankowych i ubezpieczeniowych – Rzecznik Finansowy
  • sprawy ubezpieczeniowe, tel. 22 333 73 37
  • sprawy bankowo – kapitałowe, tel. 22 333 73 38
  • e-mail: biuro@rf.gov.pl
  • rozwiązywanie sporów konsumenckich oferowane przez sieć polubownych sądów przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Warszawie – www.wiih.org.pl

 

 

INTERNETOWE ADRESY INSTYTUCJI

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - www.uokik.gov.pl

Federacja Konsumentów - www.federacja-konsumentow.org.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie - www.konsument.gov.pl

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej - www.wiih.org.pl

Urząd Komunikacji Elektronicznej - www.uke.gov.pl

Arbiter bankowy - www.zbp.pl

Komisja Nadzoru Finansowego - www.knf.gov.pl

Rzecznik Finansowy - www.rf.gov.pl

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich - www.rpo.gov.pl

Urząd Regulacji Energetyki - www.ure.gov.pl

Instytut Żywności i Żywienia www.izz.waw.pl

Pliki do pobrania: